Bersama Timbalan Menteri KDN

Bersama Timbalan Menteri KDN

Selamat Datang Ya Akhi

Laman untuk mencurah pandangan...

Halaman

Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Rabu, 28 April 2010

Rukun Sembahyang

Perkara yang mesti dilakukan dalam sembahyang.

1. BERDIRI BETUL
jika tidak mampu boleh dengan duduk jika tidak mampu juga boleh sembahyang dalam keadaan berbaring.
2. NIAT
dilafazkan sewaktu mengangkat takbiratul ihram.
3. TAKBIRATUL IHRAM
mengucapkan perkataan Allahu Akbar.
4. MEMBACA SURAH AL-FATIHAH
bermula dengan bacaan Bismillah... hinggalah Waladhaallin.
5. RUKUK DENGAN THUMAKNINAH
membongkok 90 darjah.
6. IKTIDAL DENGAN THUMAKNKNAH
berdiri betul selapas rukuk.
7. SUJUD DUA KALI DENGAN THUMAKNINAH
membongkok sehingga dahi berada diparas lantai.
8. DUDUK ANTARA DUA SUJUD DENGAN THUMAKNINAH
duduk sebentar selepas sujud yang pertama.
9. DUDUK BAGI TAHAIYAT AKHIR
10. MEMBACA TAHAIYAT AKHIR
11. MEMBACA SELAWAT
membaca selawat keatas junjungan Nabi Muhammad s.a.w.
12. MEMBERI SALAM
memalingkan muka kearah kanan dan memberi salam dan diikuti pula sebelah kiri juga dengan salam.
13. TERTIB
mengikut aturan, turutan atau urutan seperti yang dahulu didahulukan dan yang kemudian dikemudiankan. Perkara lain yang dilakukan dalam sembahyang dari rukun ini dinamakan sunat.

Perkara Yang Membatalkan Sembahyang

Ertinya tidak Sah Sembahyang serta terbatal jika perlakuan ini dan perlu dibuat semula, yang membatalkan sembahyang ialah:-

1. Batal Wuduk.
2. Makan dan Minum dengan sengaja walaupun seteguk air atau sebiji nasi sekalipun (sisa makanan di dalam mulut).
3. Terbuka Aurat.
4. Melangkah, tiga langkah berturut-turut.
5. Terdapat najis di badan , pakaian atau tempat sembahyang.
6. Tertawa Terbahak-bahak.
7. Bercakap, berkata-kata dengan sengaja.
8. Berubah Niat.
9. Mendahulu Imam sampai dua rukun.
10. Meninggalkan rukun Sembahyang.

Rabu, 14 April 2010

Kenangan Berceramah Di PPKKS

Masa majlis sambutan Ambang Merdeka tahun lepas di PPKKS, saya diminta menyampaikan ceramah kepada kakitangan dan pelatih. Setelah sekian lama bersusah payah berusaha menyelaraskan gaya penyampaian supaya sesuai dengan tahap pemikiran para pelatih, pada malam tersebut saya melupakan semuanya. Saya terus menyampaikannya dalam bahasa umum yang minimum standard pemikirannya bertaraf SPM.

Saya tidak peduli sama ada pelatih faham atau tidak. Secara egonya lebih kepada lepas gian nak berceramah secara bebas dan bersahaja. Imbasan semasa zaman belajar di kolej, ketika minda masih kosong dan polos dilonjakkan oleh tenaga remaja yang menyala-nyala, keghairahan menyampaikan idea begitu membuak dan emosinya cukup terasa ketika saya menyampaikan ceramah bertemakan kemerdekaan walaupun kepada remaja yang lemah akademiknya.

Antara lain isi ceramah tersebut ialah saya akan menyentuh soal Satu Malaysia. Bagaimanapun idea ini tidak saya utarakan kerana pada ketika itu ianya malangkaui keperluan majlis dan permintaan penganjur. Idea ini akan saya kongsikan di sini.

Bagi saya idea ini tidak akan tercapai jika kita hanya bergantung kepada kontrak sosial yang ideanya dicetuskan oleh sekelompok pemimpin.

Berdasarkan kepada perkembangan semasa dengan kehebatan teknologi maklumat masa kini, generasi sekarang lebih terdedah untuk turut sama membuat keputusan. Maka kalau sekarang kita katakan ada orang yang berani mencabar kontrak sosial fahamilah bahawa kontrak sosial telahpun dicabar seawal kemerdekaan lagi. Ramai bukan bumiputera yang mempertikaikan isu ini ketika perlaksanaan DEB di bawah Tun Abdul Razak dulu.

Kalau dulu telah dipertikai, sekarang pun dipertikaikan lagi bahkan dengan lebih hebat hujahnya maka bagaimana pula dengan masa akan datang. Ketika itu generasi memahami sejarah bergantung kepada pembacaan buku kerana tiada lagi generasi lama yang masih hidup untuk dijadikan panduan.

Saya mencadangkan dalam konteks masa sekarang sudah sampai masanya kita perlu berasimilasi dengan kaum lain secara lebih dekat bukan sekadar pemahaman terhadap kontrak sosial. Maksud saya di sini ialah kita perlu berasimilasi secara kahwin campur.

Sebagai contoh Ali ada seorang anak lelaki, Ah Seng pula mempunyai seorang anak perempuan. Anak Ali berbangsa Melayu dan bertaraf bumiputera. Anak Ah Seng pula adalah seorang Cina yang bertaraf bukan bumiputera.

Setelah besar, anak Ali dan Ah Seng bertemu di IPT contohnya, bercinta dan akhirnya berkahwin. Setelah setahun mereka mendapat anak. Kini setelah selang satu generasi cucu Ali dan Ah Seng kini bertaraf bumiputera tanpa perlu mengisi sebarang borang atau bertegang lidah dan urat untuk menuntut hak dan taraf yang sama.

Saya gemar membaca cerpen-cerpen lama karya Abdul Rahim Kajai dan Pak Sako. Dalam cerpen mereka ada akronim DKK dan DKA. Pada mulanya saya tertanya-tanya apa maksudnya sehinggalah saya mendapat jawapan DKK bermaksud Darah Keturunan Keling dan DKA Darah Keturunan Arab.

Kedua-dua golongan ini tidak diiktiraf sebagai Melayu pada awalnya. Kecuali perempuan DKK atau DKA berkahwin dengan lelaki Melayu barulah anaknya diiktiraf sebagai Melayu.

Mungkin kita anggap perkara ini mudah kerana persamaan akidah, sama-sama Islam. Tetapi realitinya tidak begitu. Pada masa itu golongan DKK atau DKA dipanggil Syed atau Sayid yang dikatakan mempunyai pertalian darah atau nasab sehingga sampai kepada Rasulullah. Mereka dianggap sebagai golongan atasan atau bangsawan sehingga sukarlah lelaki Melayu meminang anak gadis mereka. Kajai juga sering mengungkapkan golongan ini sering menggunakan agama untuk kepentingan kebangsawanan mereka.

Saya setelah membaca cerpen-cerpen tersebut cukup terasa suasana latar budaya masyarakat pada masa tersebut. Tetapi dapat kita lihat kini suasana itu telah berubah. DKK dan DKA telah diiktiraf sebagai Melayu. Saya tidak mencadangkan idea baru tetapi sekadar mengingatkan semula.

Sebenarnya saya menyatakan semua ini dalam ruangan kali ini kerana satu pukulan yang saya rasai baru-baru ini. Dalam keghairahan menyatakan idea dan pendapat kononnya sebagai warganegara generasi baru yang berwawasan dan sensitif terhadap masa depan negara tiba-tiba saya dihadapkan dengan situasi yang cukup sinis saya rasakan.

Seorang kakitangan di tempat saya berkerja sekarang telahpun melaksanakan idea ini lama sebelum saya melontarkan idea dalam ceramah di PPKKS. Berkahwin silang bangsa dan budaya. Keduanya saling bertoleransi dengan baik. Lebih baik daripada para pembuat dasar yang hanya mencetuskan idea. Kakitangan inilah yang berdakwah dengan hikmah menyebarkan agama dan budaya secara lembut dan kekal menjadi generasi.

Sebagai seorang penceramah kecil di pentas yang kecil sepatah yang mampu saya ucapkan : “Saya malu dan terasa kerdil sekali”.

T&T Negeri Perak

Bertemu lagi…maaf kepada kengkawan pasal lama tak update. Maklum jelah dah jadi staf baru kat Perak ni banyak ler kerjanya…kalau tak sibuk aku pulak yang menyibuk…

Sedar tak sedar dah nak masuk tiga bulan aku kat PKMD (K) Kampar. Kalau dulu di PPKKS banyak program yang boleh di buat di Kampar ni slow sikit pasal masalah bajet.

Sekarang ni di mana-manapun jabatan kerajaan isu yang sama : bajet yang terhad. Yang paling menjadi rungutan ialah masalah tuntutan perjalanan yang kini dihadkan dengan tangga siling. Kalau lebih dari had siling maka kena potong ler jawabnya.

Buat masa ni aku belum lagi berhadapan dengan masalah ni sebab macam biasa aku jenis yang malas nak isi borang T&T. Kalau di PPKKS dulu ada kerani kewangan yang sudi menolong menyediakan tuntutan untuk aku secara percuma sekarang terpaksa ler berdikari sendiri.

Masa awal-awal masuk, kengkawan yang naik pangkat sekali sibuk dengan urusan tuntutan pindah. Aku rileks je pasal malas nak pening kepala. Akhirnya setiausaha sulit aku yang buatkan tuntutan tu. So settle le satu masalah. Boleh ler lepas ni bayar saman dan hidupkan road tax.

Kepada setiausaha sulit aku tak tau macam mana aku nak sampaikan rasa penghargaan. Hanya yang mampu aku katakan : “TERIMA KASIH UMI”

Selasa, 6 April 2010