Bersama Timbalan Menteri KDN

Bersama Timbalan Menteri KDN

Selamat Datang Ya Akhi

Laman untuk mencurah pandangan...

Halaman

Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 25 Jun 2009

SOLAT DAN AKADEMI FANTASIA

Dunia adalah jambatan manusia menuju akhirat. Seseorang yang melalui sebuah jambatan tidak akan berhenti lama, walau secantik mana sekalipun jambatan tersebut atau seindah mana sekalipun pemandangan dilihat dari atas jambatan, orang yang melaluinya akan terus pergi. Adalah suatu yang tidak masuk akal untuk tinggal menginap lama-lama di atas jambatan sekalipun ia bertaraf lima bintang.


Di Indonesia, ada sekelompok manusia yang tinggal membuat penempatan di bawah jambatan sekitar Jakarta. Taraf hidup yang tinggi tidak sepadan dengan pendapatan kecil golongan marhaen menyebabkan mereka tiada pilihan lain. Wujudnya golongan ini memberi gambaran sebenar hakikat hidup rakyat Jakarta tanpa perlu bersusah payah meneliti statistik perangkaan taraf hidup penduduk.

Malaysia juga tidak terlepas dengan situasi ini. Rancangan 360 terbitan TV3 mendedahkan sekumpulan pendatang asing warga Bangladesh yang tinggal di bawah jambatan di Ibu Kota kerana tidak mempunyai pekerjaan dan pelbagai isu lain merempat dan terpaksa merayu bantuan.

Jelasnya jambatan bukannya tempat yang selayaknya manusia tinggal. Jika dikatakan dunia sebagai jambatan ke akhirat maka akhirat adalah destinasi dan individu perlu terus berjalan sehingga tiba ke destinasi. Malangnya ramai antara kita yang terleka dengan keindahan jambatan dan terpesona dengan keindahan pemandangannya. Golongan ini akan mendapati mereka sangat rugi bila tiba ke destinasi.

Berjalan di atas jambatan dunia bukan bermaksud mengorak langkah sebaliknya melaksanakan suruhan dan meninggalkan larangan Ilahi contohnya solat lima waktu sehari semalam. Solat ditegakkan dengan tiga rukun mencakupi hati, lidah dan perbuatan seterusnya dikembangkan menjadi 13 rukun.

Solat akan menjadi perkara pertama yang akan disoal kepada setiap umat Muhammad di Padang Mahsyar selepas iman disoal di alam kubur. Ini menjelaskan lagi peri pentingnya solat dikerjakan dengan sempurna.


Bagaimanapun dewasa ini kita dapat melihat kebobrokan yang melanda masyarakat kesan daripada fahaman hedonisme. Masyarakat digula-gulakan dengan hiburan tanpa henti melalui pelbagai media sama ada elektronik mahupun cetak. Asalnya tujuan pihak media mahu mengaut untung tetapi kesannya masyarakat hancur tanpa jati diri yang jitu tanpa mengenal siapa diri sendiri.

Buktinya masyarakat hari ini begitu mudah melatah bila dicuit media. Sebut saja satu isu ramai-ramai melatah tanpa faham apa sebenarnya isu itu dan tanpa mengambil sebarang tindakan yang sesuai agar isu itu tuntas.

Contohnya buang anak, heboh sekejap di dada media masyarakat pun menari mengikut rentaknya. Selang seminggu heboh pula isu ragut sekali lagi masyarakat menari mengikut rentaknya sedangkan isu buang anak masih belum selesai. Ia hanya didiamkan media kerana takut menjadi basi dan membosankan khalayak.

Kalau masyarakat faham hakikat sebenar, apa yang dimaksudkan dengan gejala sosial maka tidak ada seorangpun yang akan mendiamkan diri melainkan bangun untuk sama-sama memerah keringat berganding bahu memikul tanggungjawab bagi menghapuskannya. Karana lambat laun ia akan terkena juga pada kita. Sama ada diri sendiri, anak cucu atau keturunan generasi seterusnya.

Saya kekadang letih melihat rakan-rakan sekerja, kaum keluarga dan sahabat handai bercerita tentang sinetron, telemovie atau drama bersiri yang disiarkan saban hari di tv. Walaupun penceritaan dan temanya lebih kurang sama tapi khalayak yang menontonnya tetap ramai (tanpa perlu membandingkannya dengan rancangan bercorak ilmiah kalau dibandingkan nanti terasa hinanya rancangan ilmiah tersebut).

Entah kenapa tema saling dengki mendengki, curi rampas kekasih, isteri atau laki orang begitu laku di pasaran. Adakah hakikatnya masyarakat kita sememangnya begitu? Wawasan 2020 dengan sembilan cabarannya telah lama dilancarkan. Tahun 2020 hanya tinggal 11 tahun saja lagi tetapi warga kita masih berotak 20 sen.

Baru-baru ini Akademia Fantasia selesai melabuhkan tirainya. Sama ada ia berjaya melakukan tranformasi seperti yang dicanangkannya atau tidak terpulanglah kepada penonton, peminat dan pengundinya. Saya tertarik kengan komen masyarakat ketika mula-mula Akademi Fantasia dilancarkan. Masyarakat mengkritik kenapa perlu pelajar lelaki dan perempuan berpelukan adakah itu wajar walaupun atas tiket pelajar dan belajar. Manakah pula akal budi tenaga pengajar yang banyak ilmu dan pengalaman dalam mencorak perilaku moral pelajar yang bakal menjadi selebriti.

Segala komen yang diberi tidak dapat dipastikan sama ada memberi kesan atau tidak bagaimanapun pujian harus diberikan kepada TV9 kerana menerbitkan rancangan Akademi Al-Quran bagi memberi alternatif kepada penonton. Tidak perlulah dipertikaikan dari segi rating penonton kerana itu bukan salah TV9. TV9 sudah melakukan apa yang perlu dan mampu dibuat olehnya.

Bagaimanapun saya amat tertarik dengan satu kaedah pengajaran dalam Akademi Fantasia iaitu kritikan daripada pengkritik profesional. Selama ini industri hiburan kita terutama bidang nyanyian menjadi lesu kerana penyanyinya lebih banyak miming daripada live. Sudah tentu mereka tidak memerlukan sebarang latihan yang bersungguh. Hasilnya munculnya mereka mengikut musim sekadar menjadi perantis kemudian pergi hanya segelintir yang kekal.


Kalau mereka tidak dimanjakan, bebas untuk dikritik maka mereka akan tampil atau berusaha untuk tampil dengan lebih mantap dimasa depan. Siapa juga yang bersedia untuk dikritik dan berlapang dada akan bangun dengan lebih gagah mampu berdepan dengan apa juga cabaran.

Kalau selama ini kita mengatakan Akademi Fantasia itu melalaikan maka kenapa tidak sekarang kita menggunakan Akademi Fantasia untuk muhasabah diri. Bayangkan kita sedang bersolat di atas sebuah pentas dan tiga orang malaikat sedang menjadi juri atau pengkritik profesional. Selesai memberi salam kita bangun mengadap juri dan seorang demi seorang memberikan komen. Agaknya apa komen yang akan diberikan?

Malaikat pengkritik 1 : Hati
Malaikat pengkritik 2 : Lidah, pertuturan atau bacaan
Malaikat pengkritik 3 : Gerak badan dalam solat

Meminjam trade mark Raja Lawak Musim Kedua, Ahmad Nabil, “Lu pikir la sendiri”

Ramlan bin Ramli
Penolong Pegawai Psikologi
Pusat Perkembangan Kemahiran Kebangsaan Serendah
21 Mei 2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan