Bersama Timbalan Menteri KDN

Bersama Timbalan Menteri KDN

Selamat Datang Ya Akhi

Laman untuk mencurah pandangan...

Halaman

Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 9 Februari 2010

Sejarah Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Kinta

Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Kinta bermula di sebuah bangunan yang terletak di Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab sejak tahun 1957 lagi. Pentadbiran pejabat ini berkongsi bangunan dengan Ibu Pejabat Kebajikan Masyarakat Negeri Perak. Lokasi berkenaan berhampiran dengan Stesyen Bas Ipoh dan juga Medan Kidd.

Setelah mendapati keadaan bangunan itu tidak begitu sesuai lagi untuk digunakan, maka pejabat itu telah berpindah ke satu tempat baru iaitu di No. 27 Medan Istana 2, Bandar Ipoh Raya, 30000 Ipoh pada 1/5/1997. Bangunan yang merupakan rumah kedai 2 tingkat itu disewa dengan harga RM 2,500.00 sebulan. Ketika itu seramai 14 orang kakitangan dan 3 orang pekerja sukarela manakala 2 pegawai di Pejabat Kebajikan Daerah Kecil Kampar dan Batu Gajah.

Dari masa ke semasa penambahan Penolong Pegawai telah membuatkan bangunan itu tidak lagi sesuai untuk menampung bilangan kakitangan yang ramai. Oleh itu usaha telah dilakukan bagi mencari sebuah bangunan yang besar dan selesa serta boleh menampung seramai 22 orang kakitangan. Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Kinta kini telah beroperasi di Bangunan Persatuan Hock Kean memandangkan kedudukannya yang strategik dan kemudahan yang ada disekelilingnya.
Objektif Jabatan.

Memperkembang dan mempertingkatkan kemampuan Individu, keluarga dan komuniti dalam konteks Pembangunan Sosial, mencegah berlakunya masalah sosial yang boleh menjejaskan Kestabilan dan Keharmonian Masyarakat, memulih mangsa akibat pergolakkan sosial dan bencana alam, serta memberi Perkhidmatan Sokongan kepada Pertubuhan Sukarela dan agensi-agensi lain bagi mencapai kesejahteraan hidup penduduk Malaysia.

Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah Kinta,
No. 111-113, Bangunan Persatuan Hock Kean,
Jalan Sultan Yusuff,
30000 Ipoh,
Perak

05-2418860
05-2418825(faks)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan