Bersama Timbalan Menteri KDN

Bersama Timbalan Menteri KDN

Selamat Datang Ya Akhi

Laman untuk mencurah pandangan...

Halaman

Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Rabu, 10 Februari 2010

Teori Kaunseling Sebagai Asas Profesionalisme

Teori atau mazhab kaunseling adalah asas atau panduan bagi seseorang kaunselor untuk membezakan dirinya sebagai perunding profesional. Pada saya untuk memantapkan penggunaan teori kaunseling, pilih satu teori dan amalkannya selama setahun secara konsisten. Sebagai contoh teori tingkah laku. Gunakan pendekatan ini kepada semua klien dan lihat bagaimana ia berperanan dan keberkesanannya dalam membantu klien mengubah tingkah laku.

Selepas setahun tukar pendekatan kepada teori yang lain pula dan ulang silibus yang sama. Selepas lima tahun kita akan mahir dalam lima teori dan dapat membuat perbandingan mana yang lebih sesuai dengan diri, peribadi dan personaliti seseorang kaunselor.

Ingat tidak ada teori yang terbaik. Semua teori adalah baik dan sesuai diamalkan oleh kaunselor dan diaplikasikan ke atas klien. Cuma apa yang penting di sini adalah kesesuaian dan keserasian kaunselor yang mengamalkannya.

Keserasian kaunselor dengan sesuatu teori akan menghasilkan kaunselor yang tulen (genuine) dan dapat melahirkan empati yang berkesan terhadap klien.

Apa yang sangat penting diawasi oleh setiap kaunselor adalah persoalan silang budaya masyarakat di mana dia menjadi kaunselor. Setiap teori perlu disesuaikan dengan silang budaya. Tanpa pengertian yang mendalam terhadap silang budaya setiap teori hanyalah sekadar hampas.

Salam dan berkat untuk semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan