Bersama Timbalan Menteri KDN

Bersama Timbalan Menteri KDN

Selamat Datang Ya Akhi

Laman untuk mencurah pandangan...

Halaman

Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Jumaat, 4 Jun 2010

Harga Padi: Pegawai Perlu Pastikan Janji Menteri Dipenuhi


1. Saya berterima kasih kepada YB Menteri Pertanian, Datuk Seri Noh Omar yang sudi turun ke Sungai Besar pada minggu lalu bagi menangani isu pesawah padi. Pesawah di Sekinchan telah membuat satu demontrasi menuntut kerajaan menyelesaikan perbezaan harga padi antara Tanjong Karang dan kawasan lain.

2. Sebelum ini harga padi yang dipersetujui Bernas dan para pemborong ialah RM 1150 per tan bagi padi biasa. Manakala bagi padi benih RM 1300 per tan. Namun saya difahamkan padi di Tanjong Karang telah dibeli dengan RM 100 lebih tinggi dari harga yang ditetapkan.

3. Justeru itu dalam majlis yang diadakan, Datuk Seri Noh dan Bernas bersetuju menetapkan harga padi mengikut butiran berikut:


a. RM 1250 per tan bagi padi biasa
b. RM 1400 per tan bagi padi benih.

4. Alhamdulillah keputusan Datuk Seri Noh menaikkan harga padi sebanyak RM 100 per tan telah memuaskan hati petani di kawasan saya. Boleh dikatakan semua berpuas hati dengan keputusan tersebut.

5. Namun sekarang ini timbul pula cakap-cakap bahawa pemborong-pemborong padi di kawasan tidak mahu membeli dengan harga baru yang ditetapkan oleh kerajaan dan Bernas atas alasan mereka akan mengalami kerugian. Saya difahamkan Bernas pula tidak boleh membeli kesemua padi di Sungai Besar kerana tidak mempunyai tempat menyimpan yang mencukupi.

6. Semalam saya telah berhadapan dengan sekumpulan wakil pesawah yang mahukan perkara ini diatasi segera kerana khuatir padi yang sedang dituai tidak dapat dijual dengan harga yang dijanjikan.

7. Sungguhpun saya memahami dilema pemborong dan Bernas, namun saya berharap para pegawai Kementerian Pertanian dan BERNAS harus mencari jalan memastikan janji YB Menteri kepada para pesawah ini ditunaikan. Saya percaya hasrat baik YB Datuk Seri Noh bagi membantu para pesawah harus dilaksanakan oleh mereka yang terlibat dalam pelaksanaan keputusan ini.

http://www.drkhir.com/2010/06/harga-padi-pegawai-perlu-pastikan-janji.html

Khamis, 3 Jun 2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan