Bersama Timbalan Menteri KDN

Bersama Timbalan Menteri KDN

Selamat Datang Ya Akhi

Laman untuk mencurah pandangan...

Halaman

Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Rabu, 9 Mac 2011

Sinar dicelah kabut...

Baru-baru ni ada satu kes yang menyakitkan kepala.

Sudah menjadi lumrah kita manusia bila kita berdepan dengan sebarang masalah yang bebannya menyebabkan kita tak nampak jalan keluar maka kita akan merujuk kepada seseorang yang kita percaya. Kita akan bertanya bagaimana jalannya atau bagaimana caranya kita dapat menyelesaikan masalah yang sedang dihadapi.

Orang yang kita rujuk itu oleh kerana dia tidak terbeban dengan masalah kita maka dia dapat melihat dengan jelas isu dan permasalahannya. Seterusnya dia dapat memberi cadangan penyelesaian yang terbaik dapat difikirkannya.

Cadangan yang dilontarkan mungkin berdasarkan pengalamannya, pengetahuannya atau sekadar lontaran tanpa asas.

Bagaimanapun sebelum cadangan tersebut keluar kita telah dapat meluahkan apa yang terbuku di hati dan terbeban di minda. Kadang-kadang semasa meluahkan perasaan kita secara spontan terfikirkan satu penyelesaian atau ternampak punca masalah.

Kita meminta bantuan atau pandangan orang lain bukan kerana kita bodoh, tidak berpengetahuan, tiada pengalaman atau orang yang kita minta pandangan itu lebih baik dari kita. Tetapi dengan meluahkan perasaan dan meminta pandangan orang lain mungkin kita dapat menilai sesuatu permasalahan dari sudut yang berbeza dan menilai permasalahan melalui cara yang baru.

Setelah mendung permasalahan bertukar menjadi kabut nipis yang membiaskan cahaya maka kita mula mengorak langkah menyelesaikan masalah yang timbul. Masalah yang tadinya beban telah menjadi ringan dan terasa bagaikan suatu cabaran yang mengujakan.

Itulah manusia atau insan yang normal yang cekal dalam menghadapi ujian hidup.

Malang sekali bila ada orang yang ditimpa permasalahan mahu menyelesaikan masalah tanpa mahu mengetepikan ego sendiri. Lebih senang menyalahkan orang lain.

Bercerita, meluahkan masalah dengan harapan dan tanggapan si pendengar akan bersetuju dengannya. Dia bukan mahu mendengar pandangan tetapi dia mahu melontarkan pandangan dan mahu ianya dipersetujui.

Pandangannya itu bukan pandangan yang menguntungkan masyarakat umum tetapi pandangan yang hanya menguntungkan dirinya. Tetapi ianya diulang berulang kali bagi mensahihkan fakta.

Sudah menjadi tabiat masyarakat kita, apa saja yang kerap didengar maka itulah yang betul. Sifir mudahnya kalau tak ada angin masakan pokok bergoyang. Tidak perlu kaji selidik lagi. Kalau tak betul takkan orang bercakap.

Bila bermasalah kita cari penyelesaiannya. Tetapi tidak baginya. Saya ada masalah dan awaklah yang perlu selesaikannya sebab awak ada kuasa. Awak dibayar gaji. Kalau tidak gaji awak tu haram nak bagi makan anak bini.

Menarik betul sifirnya. Dia ada masalah kita kena selesaikannya. Kita dibayar gaji kerana kita buat kerja mengikut bidang tugas yang diamanahkan dia pulak yang buat fatwa haram dan halalnya. Bila pulak dia jadi mujtahid.

Walaupun kali ini terpaksa bersengkang mata dan minda. Terpaksa juga memujuk jantung hati yang sesekali remuk redam dibelasahnya. Namun ianya kemudian bertukar menjadi cerminan pengalaman yang mengujakan. Andainya suatu hari saya berpeluang menaqalkan kisah ini dalam sebuah memoir maka insyaAllah saya akan lakukan. Semoga ianya menjadi pengajaran bersama kepada anak-anak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan