Bersama Timbalan Menteri KDN

Bersama Timbalan Menteri KDN

Selamat Datang Ya Akhi

Laman untuk mencurah pandangan...

Halaman

Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 25 Jun 2009

Rakyat Terkilan

Artikel ini telah keluar dalam ruangan Surat Pembaca Berita Harian pada 14 Januari 2009

Saudara Pengarang,

Merujuk kepada surat Rakyat Terkilan dari Kuala Lumpur bertarikh Selasa, 13 Januari 2009, saya bersetuju dengan ungkapan beliau tentang kerajaan Selangor dan Perak seakan tidak menghargai kewujudan industri kereta nasional di negeri mereka yang telah banyak menyumbang untuk faedah ekonomi dan peluang pekerjaan. Beliau juga menyebut cara pemanduan yang lasak dan “lanyak habis” sebagai penyumbang kepada masalah penyelenggaraan kereta tersebut.

Walau bagaimanapun biarpun berat ramai terpaksa mengakui kelemahan kereta keluaran Proton. Paling cepat terjejas ialah cermin tingkap auto. Saya pernah membawa kereta Savvy Semi Auto ke pusat servis EON untuk diselenggara kerana lampu kecemasan yang bernyala tiba-tiba semasa dipandu. Menyedihkan bila dimaklumkan pihak pusat servis tidak tahu apa masalah sebenar kereta saya dan memaklumkan banyak kereta yang sama mengalami masalah serupa. Kos penyelenggaraan juga meningkat jauh lebih tinggi berbanding kereta keluaran Produa.

Jika saya yang menggunakan kereta Savvy dan dipandu dengan begitu lembut dan cermat oleh isteri saya terpaksa menanggung beban kos penyelenggaraan yang semakin meningkat inikan pula kereta mewah seperti Perdana.

Memang tidak patriotik untuk kerajaan Selangor dan Perak menggunakan kereta impot sebagai kenderaan rasmi. Tetapi saya sebagai rakyat Malaysia mengharapkan tindakan kedua-dua kerajaan negeri ini dapat membuka mata dan minda pihak pengurusan Proton untuk mengeluarkan kereta yang lebih bermutu bagi kegunaan rakyat seterusnya mendapat sokongan padu rakyat terhadap kereta tempatan.

Rakyat Jepun dan Jerman bukan sekadar menyokong kereta keluaran negara mereka kerana semangat patriotik semata-mata tetapi juga kerana kereta keluaran mereka memang terbukti berkualiti. Tindakan kerajaan Selangor dan Perak memang mengundang kontroversi. Tetapi kadangkala kita memerlukan kontroversi untuk meningkat ke takah yang lebih baik. Bila banyak berlaku gejala sosial baru bercakap soal modal insan.

Sekian lama kita dibentangkan dengan fakta prasarana kelas pertama maka kontroversi ini menyedarkan kita keperluan meningkatkan mutu kereta keluaran tempatan.

Ramlan bin Ramli
Penolong Pegawai Psikologi
Pusat Perkembangan Kemahiran Kebangsaan Serendah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan