Bersama Timbalan Menteri KDN

Bersama Timbalan Menteri KDN

Selamat Datang Ya Akhi

Laman untuk mencurah pandangan...

Halaman

Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 25 Jun 2009

Touch & Go

Salam semua.

Malaysia dalam mengharungi liku-liku menjadi negara maju perlu menempuhi pelbagai cabaran. Desakan paling utama memajukan modal insan rakyatnya. Menjadi negara maju menuntut warganya berfikir, membuat keputusan dan bertindak lebih pantas pada setiap masa. Bagi merealisasikan hal ini wujud keperluan terhadap prasarana bertaraf kelas pertama setiap sektor dalam negara.

Warga Malaysia merupakan golongan yang terdedah kepada maklumat. Setiap hasrat murni kerajaan difahami dan sebagai warga yang bertanggungjawab pastinya akan turut serta mengambil bahagian merealisaikannya.

Rakyat Malaysia terutama di bandar perlu bergerak lebih pantas. Kemudahan jalan raya dan lebuh raya ditambah dan dinaik taraf boleh dilihat di mana-mana. Bagi memastikan kualiti jalan tersebut sentiasa terbaik pengguna perlu membayar tol. Sebagai warga yang prihatin hal ini tidak menjadi masalah tetapi hasrat untuk bergerak pantas terbantut oleh kesesakan jalan raya di setiap plaza tol terutama waktu puncak. Antara penyelesaiannya ialah dengan menggunakan Touch n Go.

Bagaimanapun dukacita diperhatikan lorong Touch n Go tidak sebanyak lorong berbayar. Dalam keadaan tertentu seperti masa perayaan pengguna Touch n Go terpaksa mengadap kesesakan sebelum tiba ke plaza tol.

Selain itu pengguna Touch n Go juga menghadapi masalah untuk tambah nilai. Biasanya hanya terdapat satu lorong tambah nilai bagi setiap plaza tol. Hal ini tidak logik jika dinisbahkan dengan jumlah pengguna lebuh raya. Lebih merumitkan bila untuk tambah nilai hanya boleh ketika hendak masuk ke lebuh raya. Apa relevannya situasi atau sistem ini? Apa salahnya jika pengguna dibolehkan menambah nilai semasa hendak keluar dari lebuh raya. Sekurang-kurangnya memberikan alternatif bagi yang terlupa menambah nilai.

Kiosk untuk menambah nilai pun sangat kurang. Biasanya di mesin ATM Maybank. Malangnya semasa pulang berhari raya tahun lepas saya dimaklumkan di plaza tol jika kad Touch n Go ditambah nilai di mesin ATM Maybank ia akan dimasuki virus menyebabkan pengguna tidak boleh tambah nilai di plaza tol. Sehingga kini saya masih tertanya-tanya sistem siapa yang bermasalah Maybank atau PLUS.

Oleh kerana keadaan ini terus kekal seperti adanya maka saya berubah menggunakan pengangkutan awam berlandasan. Sekarang saya tidak perlu berhadapan masalah kesesakan jalan raya. Tetapi terpaksa pula berhadapan masalah kesesakan beratur untuk membeli tiket. Lebih buruk lagi jika bertukar train contohnya dari komuter ke Putra LRT atau Star LRT saya terpaksa beratur lagi untuk membeli tiket. (Kita masih lagi tiada sistem satu tiket walaupun telah wujud slogan Satu Malaysia).

Penyelesaian paling praktikal ialah dengan menggunakan Touch n Go. Malangnya di semua stesen tidak ada kaunter tambah nilai sedangkan ianya amat perlu. Jadi caranya terpaksalah saya ke plaza tol yang berdekatan untuk tambah nilai. Sekali lagi saya terpaksa membuang masa dan tenaga bagi urusan yang remeh kerana kelemahan sistem sedia ada.

Masalah pengangkutan merupakan realiti kehidupan masyarakat bandar. Berdepan dengan kesesakan selain daripada membuang masa juga menjejaskan emosi. Kualiti hidup berkeluarga juga terjejas akibat kekangan masa bersama keluarga. Tiada masalah jika tidak bersama keluarga kerana mencari nafkah. Tetapi sangat menyedihkan masa dihabiskan di tengah jalan yang sesak. Tekanan emosi semakin meningkat dalam masyarakat kita dan antara puncanya adalah masalah kesesakan.

Kita meniru sistem pengangkutan awam daripada negara maju. Sepatutnya kita tidak akan berhadapan dengan semua masalah remeh ini. Kita pernah ada Dasar Pandang Ke Timur. Jadilah seperti orang Jepun yang sentiasa menambah baik sistem atau peralatan yang mereka tiru sehingga mengatasi pereka asal.

Janganlah kita menjadi seperti tikus membaiki labu. Nampak macam membuat jasa, hakikatnya menambah sengsara. Bukan senang memulihkan emosi individu yang tertekan. Ia memerlukan pakar, terapi yang betul dan masa yang panjang. Lebih buruk lagi jika ia melibatkan insan lain disekeliling individu tersebut.

Touch n Go bukanlah sebuah terapi tetapi penambahbaikannya akan membantu ramai insan kerdil yang menjadi warga negara ini.


Ramlan bin Ramli
Penolong Pegawai Psikologi
Pusat Perkembangan Kemahiran Kebangsaan Serendah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan