Bersama Timbalan Menteri KDN

Bersama Timbalan Menteri KDN

Selamat Datang Ya Akhi

Laman untuk mencurah pandangan...

Halaman

Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Sabtu, 16 Januari 2010

Mesyuarat

Mesyuarat adalah kaedah terbaik menyatukan hati manusia dalam melaksanakan sesuatu tugasan.

Kata perbilangan masyarakat Minang menyebut “bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat.

Saya pernah tertanya-tanya kenapa sidang parlimen perlu diperuntukan masa tertentu dan kadangkala dilihat sangat terhad.

Sekarang saya bersetuju dengan kaedah yang diamalkan.

Tanpa masa yang ditetapkan kecenderungan untuk “kelaut” adalah sangat tinggi dan dalam konteks parlimen “kelaut” membawa implikasi yang besar terutama perbelanjaan wang rakyat.

Zaman sekarang ramai yang bermesyuarat tanpa tahu kaedah.

Mesyuarat jadi terlalu panjang.

Pengerusi berucap berjela-jela.

Isu dibincang tetapi tidak ada kata putus.

Pengerusi takut buat keputusan.

Ahli mesyuarat takut keluarkan idea.

Semua ini adalah barah dalam setiap organisasi zaman ini.

Saya pernah bersembang dengan beberapa orang kawan.

Ketika lepas mesyuarat biasanya ada mesyuarat tidak rasmi untuk mengutuk kelemahan bos.

Saya lihat idea yang dinyatakannya ada benarnya dan sangat baik jadi saya bertanya kenapa dia tidak menyuarakannya dalam mesyuarat.

Jawapannya memeranjatkan saya : “kalau saya bagi cadangan nanti bos suruh saya buat”.

Mari kita imbas sebuah cerita kanak-kanak :

Sekumpulan tikus berbincang bagaimana mengelak daripada di makan kucing. Dalam banyak-banyak cadangan yang diutarakan ada sekor tikus bagi cadangan supaya diikat kalung loceng di leher kucing. Jadi bila kucing datang semua tikus akan dengar bunyi loceng dan sempat menyembunyikan diri. Idea ini diakui oleh semua tikus sebagai cadangan yang sangat baik. Tetapi bila pengerusi tikus bertanya siapa yang hendak mengikat loceng di leher kucing tak ada sekor pun nak volunteer. Termasuklah yang bagi cadangan. Agaknya sebab itulah orang yang takut dipanggil menikus.

Konflik dalam organisasi adalah sesuatu yang biasa.

Ianya merupakan kekuatan dan kelemahan sesuatu organisasi.

Ada ahli yang boleh jadi “Master Mind” dan ada yang lain jadi “Monster Mind”.

Ada yang berfikir camana nak tingkatkan kualiti organisasi dengan berkerja secara bersistem dan terarah supaya semua ahli mendapat manfaat bersama. Kita menyumbang yang terbaik kepada organisasi akan datang tanpa diduga melalui cara yang tidak pernah kita sangka organisasi akan menyumbang sesuatu yang lebih baik kepada ahli. Sumbangan organisasi bukan bermaksud sumbangan ahli dalam organisasi tetapi betul-betul organisasi itu sendiri.

Ada pula yang berfikir untuk mengelak daripada dikutuk, dicerca oleh orang lain jangan buat kerja lebih daripada yang sepatutnya. Maka orang tidak rasa bersalah main internet atau buang masa dalam pejabat daripada duduk berbincang menyatukan fikir merancang rencana kerja. Asalkan aku ada dalam pejabat tak kira aku buat apa orang tak boleh kata apa. Inilah namanya merancang untuk gagal.

Sama-sama kita fikirkan. Salam dan berkat untuk semua.

Ramlan bin Ramli
Penolong Pegawai Psikologi
Pusat Perkembangan Kemahiran Kebangsaan Serendah
Sabtu, 16 Januari 2008 (10.53 malam)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan