Bersama Timbalan Menteri KDN

Bersama Timbalan Menteri KDN

Selamat Datang Ya Akhi

Laman untuk mencurah pandangan...

Halaman

Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Rabu, 8 September 2010

Bubarkan Makmal Rasionalisasi Subsidi oleh Dr Mohamad Khir Toyo

Tuesday, September 7, 2010

1. Sempena bulan Ramadhan dan menjelang Syawal ini saya berharap kerajaan dapat meneliti semula masalah kesempitan rakyat terutama di bandar-bandar akibat kenaikan kos sara hidup yang tinggi yang tidak setara dengan kenaikan pendapatahn rakyat.

2. Laporan NST Ahad lalu menunjukkan terdapat jurang yang agak besar dalam kenaikan kos sara hidup berbanding pendapatan rakyat. Namun ini tidak dapat difahami oleh sebahagian pembuat polisi kita kerana mereka melihat unjuran berdasarkan pendapatan perkapita rakyat dengan kenaikan harga pengguna (Inflasi).

3. Kedua-dua petunjuk ini sangat palsu sifatnya. Pendapatan Per Kapita Rakyat tidak menjamin kekuatan kuasa beli rakyat apabila jurang pendapatan antara golongan berpendapatan tinggi dan rendah berbeza terlalu besar. Sungguhpun jurang pendapatan di negara ini tidak seteruk kebanyakan negara membangun dan dunia ketiga, ia menujukkan jurang ini semakin meluas. Indeks Harga Pengguna yang mengukur inflasi negara juga tidak mencerminkan peningkatan inflasi yang dirasai oleh rakyat.

4. Sebenarnya kita tidak memerlukan laporan khas NST pun untuk memahami betapa kita sedang berhadapan dengan masalah kenaikan kos sara hidup yang sangat parah. Kenaikan harga petrol, tol, kadar pinjaman asas dan barangan kegunaan seharian merupakan punca kuasa beli rakyat makin berkurangan.

5. Selain tindakan kerajaan beberapa tahun lalu menaikkan harga petrol dan tol secara mengejut sehingga menjejaskan perbelanjaan golongan berpendapatan sederhana rendah dan rendah, kewujudan Makmal Rasionalisasi Subsidi juga telah menjejaskan lagi usaha mengurangkan kos sara hidup.

6. Makmal ini mempunyai tanda aras ukuran pencapaian (Key Performance Index - KPI)tertentu bagi menetukan kejayaannya. KPI makmal ini tentulah sejauh mana dan sehebat mana mereka mampu mengurangkan bebanan subsidi kerajaan. Sebab itu kita dapati Menteri dan pemikir makmal terbabit hanya bekerja mencari idea bagi menurunkan bebanan subsidi kerajaan tanpa mempedulikan masalah rakyat.

7. Sejak kewujudan makmal ini ia memberi masalah besar kepada para wakil rakyat Barisan Nasional kerana terpaksa pula berhujah dan "bergaduh" dengan pasukan makmal ini. Wakil Rakyat BN sama ada di peringkat Parlimen mahu pun DUN terpaksa membuat pelbagai bantahan, komen malahan saya difahamkan dalam beberapa sesi penerangan tertutup berlaku pertikaman lidah yang sangat hebat.

8. Ini tidak dapat dielakkan kerana mereka yang bertanggungjawab terhadap makmal cuba memenuhi KPI mereka. Manakala wakil rakyat yang akan berhadapan dengan rakyat di bawah ingin melihat kehidupan rakyat yang lebih baik dan juga memastikan BN terus mendapat sokongan ramai.

9. Saya khuatir jika Makmal Rasionalissai Subsidi ini terus kekal dan membuat pelbagai syor yang tidak masuk akal kepada rakyat biasa maka akan berlaku krisis yang besar antara kerajaan dan wakil rakyat BN yang tidak memegang jawatan eksekutif.

10. Banyak isu yang diutarakan secara semberono oleh penguasa Makmal ini memberi masalah besar kepada wakil rakyat yang sering turun ke kawasan. Kadang-kadang kerja keras membantu dan berkhidmat kepada rakyat selama enam bulan hancur sekelip mata apabila rakyat marah mengenai kenaikan harga gula, tepung dan petrol.

11. Saya juga hairan kerana kadang-kadang Makmal ini berusaha mengurangkan subsidi kononnya sebagai mengurangkan bebanan kerajaan tetapi kerajaan pula memberi subsidi dalam bentuk lain yang makin meningkat pula perbelanjaan kerajaan. Ada juga mahu dihapuskan subsidi lain tetapi diganti dengan subsidi lain apabila rakyat mula merungut. Akhirnya yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.

12. Justeru saya berharap kerajaan dapat membubarkan sahaja Makmal Rasionalisasi Subsidi ini kerana ia hanya menguntungkan kerajaan bukannya rakyat dan parti. Kita tidak perlu makmal pun untuk membuat keputusan mengurangkan subsidi seperti mana yang dicadangkan oleh Makmal ini. Malahan jika dilihat dalam isu kenaikan harga Petrol, cadangan Makmal ini seperti pembelian menggunakan mykad dan pemberian subsidi terhad menggunakan sistem tertentu langsung tidak masuk akal.

13. Akhirnya kerajaan menggunakan cadangan orang ramai juga untuk mengurangkan subsidi petrol iaitu dengan memberi pilihan kepada rakyat sama ada mahu petrol subsidi atau petrol harga pasaran. Alhamdulillah mereka yang mampu secara sukarela menggunakan petrol RON 97 yang tidak disubsidikan. Justeru apa perlunya makmal ini jika hanya menambah bebanan politik kepada BN?

14. Adalah lebih masuk akal jika kerajaan menubuhkan Makmal Menurunkan Kos Sara Hidup Rakyat atau Makmal Mengurangkan Bebanan Hidup Rakyat. Barulah nampak rakyat diutamakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan