Bersama Timbalan Menteri KDN

Bersama Timbalan Menteri KDN

Selamat Datang Ya Akhi

Laman untuk mencurah pandangan...

Halaman

Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 25 Jun 2009

Surat Berantai, Holy Water dan Filem Bollywood

Sebelum adanya sistem rangkaian teknologi maklumat seperti sekarang manusia mencipta pelbagai kaedah lain yang juga berguna dan efisien tetapi tidak secanggih zaman ini. Orang zaman batu berkomunikasi jarak jauh dengan menggunakan asap dan api, zaman berkembang sistem pos wujud dengan penghantarnya berlari, menunggang kuda dan sebagainya sehinggalah menggunakan kenderaan bermotor.

Jelasnya manusia sedaya upaya sepanjang zaman cuba berhubung dengan lebih pantas agar maklumat dapat disampaikan. Sedari dulu lagi pengetahuan tentang peri pentingnya maklumat disampaikan dengan cepat telah wujud. Pengetahuan tentang elektrik dan gelombang telah mempercepatkan lagi penyampaian maklumat dengan kaedah morse sehinggalah suara sebenar manusia dapat didengar.

Sekiranya sesuatu maklumat itu disampaikan secara lisan, peratus ketepatannya akan terjejas. Umpama kita bermain telefon buruk, semakin panjang rantaian pemainnya, semakin berubahlah maklumat yang disampaikan.

Berbeza dengan penyampaian hadis Nabi Muhammad SAW yang mempunyai kaedah Usul Hadis bagi memastikan kesahihannya berdasarkan penelitian terhadap peribadi para pemegang sanad. Bagi kita di akhir zaman ini tidak perlu bimbang tentang masalah sahih atau palsu sesuatu hadis kerana masalah ini telahpun diselesaikan oleh para ulama hadis terdahulu. Rujuk sahaja pada lima kitab hadis terkemuka seperti Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Sunan At-Tarmizi, Sunan Ibnu Majah dan Sunan Abu Dawud.

Sekitar tahun lapan puluhan ketika saya masih menuntut di sekolah rendah, saya pernah menerima sepucuk surat berantai yang menceritakan tentang kiamat dan keperluan untuk umat Islam beramal dengan sebaik mungkin. Surat itu dikatakan terhasil setelah seorang Syeikh bermimpi bertemu dengan Rasulullah. Sesiapa yang menerima surat ini perlu membuat 20 salinan dan mengedarkannya kepada orang lain serta amaran sekiranya tidak dibuat orang itu akan ditimpa musibah. Bersama surat tersebut disertakan juga testimoni berkenaan beberapa orang yang dikatakan gagal mengedarkan surat tersebut meliputi orang biasa dan tokoh politik yang ditimpa musibah. Mereka juga dikatakan terselamat daripada musibah tersebut setelah bertindak membuat salinan surat tersebut dan mengedarkannya semula.

Saya disebabkan tidak mampu (masa itu saya hanya membawa 50 sen ke sekolah), tidak dapat membuat salinan surat tersebut seperti yang dikehendaki. Kesannya saya diejek rakan-rakan mengatakan saya akan ditimpa musibah. Apa pun, syukur saya masih bernafas dan dapat hidup sehingga hari ini.

Surat berantai tersebut rupanya masih wujud sehingga era 90-an dan 2000. Lebih menarik lagi ianya berkembang biak dengan pelbagai tajuk lain yang membawa khabar angin disebar luas menerusi sistem penyampaian maklumat tercanggih masa kini, Internet.

Untungnya kita tidak perlu lagi membeli setem, sekadar menekan butang “send” menggunakan tetikus dengan hujung jari. Tetapi soalnya di sini bukan masalah untung rugi, tetapi soalnya di mana tahap akidah kita dengan percaya musibah dan manfaat ditentukan oleh surat berantai. Kalau untuk berdakwah, Nabi mengajar kita berjumpa manusia berbicara hati ke hati. Tidak salah menggunakan teknologi untuk berdakwah. Kalau perlu memberi peringatan dengan SMS contohnya, beri sajalah peringatan itu dengan menukilkan matan hadis atau kata-kata hukama tanpa perlu menakutkan orang dengan janji musibah dan sebagainya sehingga menyesatkan.

Habis isu surat berantai, akhir tahun 90-an kita didakyahkan pula dengan gejala Holy Water atau air suci dari gereja. Pelbagai versi cerita yang dapat di dengar. Antara lain katanya holy water itu dibuat melalui pemujaan oleh paderi menggunakan janin bayi yang digugurkan dari rahim ibu mengandung tidak sah taraf. Sesiapa yang terminum air tersebut akan murtad serta merta. Tidak boleh mengucap dua kalimah syahadah. Ada yang dikatakan histeria meronta-ronta mahu ke gereja mengisytiharkan diri masuk Kristian dan sebagainya.

Kasihannya bila ada produk keluaran bumiputera dikatakan mengandungi holy water sehingga kesannya produk tersebut tidak laku mengakibatkan pengeluarnya menanggung kerugian. Entah betul atau tidak langsung tidak ada bukti.

Bila ditanya kepada rakan-rakan yang menjadi penyampai berita tak bergaji ini tentang kesahihannya mereka bermati-matian mempertahankannya. Bila ditanya lagi adakah mereka melihat sendiri berapa orang yang telah murtad itu jawapannya mereka juga dengar cerita orang. Hendak dilawan berdebat mereka yakin dengan apa yang telah didengar. Mungkin mereka baru lepas belajar ilmu tauhid mengatakan iman itu percaya pada yang ghaib dan bersikap “saya dengar dan saya taat”.

Kalau benarlah isu holy water ini, begitu mudah akidah umat Islam hancur hanya dengan seteguk air dari gereja maka tentunya sudah habis seluruh umat Islam negara ini murtad. Cuba kita tanya pada diri sendiri mana lebih kuat antara air surah Yassin dengan Holy Water. Adakah orang bukan Islam yang meminum air surah Yassin akan secara tiba-tiba mahu memeluk Islam?

Bayangkan situasi ini pula, seorang pemimpin negara Islam melawat sebuah negara yang majoriti beragama Kristian bertemu dengan pemimpinnya. Secara sulit semasa berbincang isu-isu antara negara pemimpin Kristian itu memasukkan Holy Water dalam minuman pemimpin Islam. Kembali sahaja pemimpin Islam itu ke negaranya, dia dengan tiba-tiba dalam satu majlis di hadapan khalayak umum mengisytiharkan dirinya murtad. Bayangkan apa yang akan terjadi. Bayangkan betapa mudahnya negara Islam tersebut diperkotak-katikkan selepas situasi itu terjadi.

Jika demikian hebatlah holy water, tentunya musuh Islam tidak akan melepaskan peluang menggunakan kaedah yang mudah dan murah untuk menghancurkan Islam bagi menghilangkan sindrom Islamphobia yang melanda negara mereka khususnya pemimpin mereka.

Biarpun kita sibuk dengan holy water, natijahnya semakin ramai orang kita yang murtad. Virus isu ini tak pernah dapat dimutasikan dengan baik. Pasti ada bocor di sana sini. Tetapi apa yang pasti mereka murtad bukan disebabkan holy water.

Lazimnya murtad disebabkan percintaan silang agama. Kalau dulu siapa saja bukan muslim mahu berkahwin dengan muslim mereka perlu “masuk Melayu” dahulu dan kalau lelaki perlu “potong”. Hal ini tidak pernah dibantah kerana umum mengetahui sikap orang Melayu yang lembut dan bersopan santun. “Masuk Melayu” mungkin jadi kebanggaan pada ketika itu.

Tetapi sekarang siapa yang nak “masuk Melayu”? Melayu bukan lagi bangsa yang bersopan santun. Melayu terlibat dengan berbagai gejala sosial. Penagih dadah, kutu rayau, rempit, bohsia, bohjan dan pelbagai lagi. Bukan mahu membuka pekung di dada, tetapi pekung itu dah terlampau busuk, tutuplah macam mana sekalipun baunya tetap bertebaran.

Jadi kalau mahu kahwin ikut sahaja agama saya. Penganut agama awak asyik bergaduh pagi, petang, siang dan malam. Berbahas tapi tak pernah ada penyudah. Mungkin itu agaknya yang didakyahkan.

Pernah dahulu ketika negara ini dilanda demam Bollywood, para ulama dan mufti memberi peringatan agar gejala ini dibendung agar tidak membenihkan gejala negatif yang lain. Pendapat mereka diperlekehkan bahkan dipermainkan. Filem dan lagu Bollywood hanyalah sekadar hiburan, apa perlu ditakutkan.

Implikasinya dapat dilihat hari ini, oleh kerana ramai pemuda Melayu Islam yang melanjutkan pelajaran ke pusat serenti maka pemudinya beralih arah menumpahkan cinta sayang kepada pemuda dari Bollywood. Sayangnya para pemuda dari Bollywood tidak tertarik dengan pemudi Melayu, maka para pemudi Melayu mencari alternatif, tak dapat Bollywood tak apa, Banglawood pun lebih kurang apa.

Memanglah rupanya lebih kurang, tetapi si pemuda datang ke sini berpermit. Tamat permitnya kembalilah mereka ke negara asal. Tinggallah isteri dan anak-anak terkontang-kanting meraih simpati di bumi sendiri. Akhirnya kerana hilang tempat bergantung anak dirujuk ke Kebajikan Masyarakat, dihantar menginap di rumah kanak-kanak bertebaran berpecah keluarga dan adik beradik. Si ibu yang penyayang tadi membuka lembaran hidup baru berkahwin pula dengan Mat Indon. Barulah glamour bila ada citarasa antarabangsa.

Satu cerita lisan yang saya dapat dari ceramah seorang ustaz ; ustaz ini telah dijemput untuk memberikan ceramah motivasi kepada satu kumpulan perkerja. Dalam kumpulan ini ustaz ini terlihat satu pasangan yang menarik perhatiannya. Si perempuan bertudung dan berbaju kurung menampakkan ciri-ciri jelas seorang gadis Melayu manakala si lelaki berantai emas berkulit gelap jelas menunjukkan secara fizikalnya seorang India dan bukan beragama Islam. Cara pasangan ini berkomunikasi jelas menunjukkan mereka bukan kawan biasa sebaliknya mempunyai hubungan yang lebih dari kawan biasa. Disebabkan tidak puas hati, semasa rehat ustaz ini mengambil kesempatan bertanya terus kepada si perempuan agar tidak menyimpan syak.

Si perempuan mengaku terus terang memang dia Melayu Muslim dan lelaki tersebut India beragama Hindu dan mereka sedang bercinta. Ustaz mempersoalkan kenapa si perempuan bercinta dengan lelaki Hindu sedangkan ramai lagi lelaki Islam yang lain. Jawapan si perempuan mudah lelaki India lebih romantik berbanding Melayu. Jantan Melayu tak ada kerja lain lepas kahwin fikir nak tambah isteri lagi satu. Kalau dalam agama Hindu lelaki tak boleh kahwin lebih dari satu.

Berdasarkan cerita si perempuan, ustaz tersebut membuat kesimpulan inilah penangan filem Bollywood yang diremehkan oleh ramai orang. Macam biasa masyarakat kita dah terantuk baru nak terngadah.

Kemudahan teknologi komunikasi memudahkan banyak urusan manusia. Tetapi biarlah apa yang kita sebarkan mempunyai asas fakta yang kukuh bukan sekadar dengar cakap orang. Masyarakat kita perlu membuat anjakan pemikiran agar tidak mudah diperkotak-katikkan oleh orang yang berkepentingan.

Ramlan bin Ramli
Penolong Pegawai Psikologi
Pusat Perkembangan Kemahiran Kebangsaan Serendah
26 Mei 2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan