Bersama Timbalan Menteri KDN

Bersama Timbalan Menteri KDN

Selamat Datang Ya Akhi

Laman untuk mencurah pandangan...

Halaman

Cari Blog Ini

Jumlah Paparan Halaman

Rabu, 30 Disember 2009

Mesyuarat Pra MoU PPKKS dan Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia, UPSI

Semenjak perlantikan Dr. Fauziah Hanim binti Abd. Jalal sebagai ahli lembaga pelawat Pusat Perkembangan Kemahiran Kebangsaan Serendah, semakin kerap aktiviti dan program yang berjaya dianjurkan bersama antara Unit Kaunseling dan Psikologi PPKKS dengan para pelajar daripada Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia, UPSI. Berdasarkan daripada program yang telah berjaya di anjurkan sepanjang tahun 2009 didapati berlaku perkembangan positif terhadap perkembangan emosi para pelatih kesan daripada hubungan dengan para fasilitator.

Hal ini dapat dilihat dalam sesi bimbingan dan kaunseling selepas setiap program tersebut dijalankan. Walaupun terdapat beberapa kelemahan kecil yang dilakukan fasilitator dari segi penyediaan modul, pengurusan masa dan komunikasi yang berkesan namun ianya tidak dipedulikan oleh pelatih sebaliknya mereka menekankan rasa seronok dan gembira ketika bersama dengan kakak-kakak dan abang-abang fasilitator.

Secara umumnya para pelatih PPKKS walaupun tidak pernah terlibat dengan sebarang jenis jenayah secara perundangan namun mereka adalah golongan berisiko yang memerlukan pemantauan berkesan sepanjang masa. Hal ini kerana sejarah hidup pelatih yang tidak terurus hasil daripada masalah keluarga dan sebagainya.

Walaupun begitu para pelatih masih lagi kanak-kanak yang secara nalurinya menolak pemantauan dan mahukan kasih sayang. Sudah tentu dalam usia yang mentah mereka masih keliru dengan apa itu kasih sayang dan kasih sayang yang bertanggungjawab. Oleh yang demikian kahadiran abang-abang dan kakak-kakak ini memberikan dorongan secara emosi kepada mereka.

Perkembangan emosi yang semakin positif akan memudahkan para pekerja sosial di PPKKS untuk mengendali dan membentuk tingkah laku positif para pelatih. Sudah tentu program ini mesti dilakukan secara berkala dan berterusan bagi menjamin kesinambungan perkembangan pelatih secara fitrah.

Bagaimanapun satu hal yang dikenal pasti sepanjang program 2009, para fasilitator kurang mementingkan klien dan lebih fokus untuk menyiapkan program seperti mana yang dikehendaki oleh kursus yang diambil. Akhirnya jadilah program tersebut sebagai program “asal siap” manakala kualitinya tidak begitu dipentingkan.

Bagi meneruskan dan memantapkan lagi kerjasama yang telah sedia terjalin Unit Kaunseling dan Psikologi PPKKS telah berbincang dengan Unit Kaunseling dan Psikologi JKMN Selangor bagi mencari jalan dan pendekatan terbaik bagaimana usahasama ini dapat menghasilkan kualiti yang mantap sesuai dengan hasrat YAB Perdana Menteri agar “Pencapaian Diutamakan”.

Hasil daripada Mesyuarat Perbincangan Kerja Unit Kaunseling dan Psikologi JKMN Selangor Bil. 14/2009 pada 28 Disember 2009, dipersetujui agar satu kerjasama antara Unit Kaunseling dan Psikologi JKMN Selangor dengan Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia dimeterai. Satu program dengan konsep mentor mentee antara para Kaunselor dan Penolong Kaunselor JKMN Selangor dengan para pelajar UPSI diadakan dan para pensyarah daripada UPSI akan bertindak sebagai penyelaras bersama dan sebagai pemantau sepenuhnya.

Program ini melibatkan sesi kaunseling dan bimbingan kelompok di institusi kelolaan JKMM dalam negeri Selangor khususnya PPKKS. Setiap kelompok akan dikendalikan oleh seorang kaunselor dan seorang pelajar menggunakan teknik kaunseling yang sesuai. Perjalanan sesi selama sejam atau kurang akan dipantau oleh pensyarah UPSI dan sesi “post moterm” bersama pemantau akan terus dijalankan selepas itu.

Sebarang isu yang timbul daripada sesi tersebut boleh terus dipantau oleh kaunselor walaupun tanpa fasilitator. Ini bermakna keperluan emosi klien akan terus terjaga. Hasil daripada penilaian para pensyarah Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia akan turut membantu para kaunselor JKMN Selangor memantapkan lagi penyampaian perkhidmatan. Jelasnya di sini satu situasi menang-menang dapat diwujudkan.

Para kaunselor dapat memantapkan ilmu dan pengalaman manakala pelajar mendapat pengalaman baru dan memahami erti komitmen dalam menjalankan program. Pengalaman ketelusan dan ketegaran dalam menjalankan program dapat dikongsi bersama.

(RAMLAN BIN RAMLI)
Penolong Pegawai Psikologi
Pusat Perkembangan Kemahiran Kebangsaan Serendah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan